اقتصاد توسعه
لادن احمدزاده؛ سید مرتضی افقه؛ abdolah parsa؛ سید امین منصوری
چکیده
توسعه پایدار، توسعهای است که توانایی برقراری توازن بین رشد اقتصادی و حفظ محیط زیست را داشته باشد. به طور دقیقتر میتوان گفت توسعه پایدار نیازهای نسل حاضر را برآورده می-سازد، بدون آنکه به توانایی نسلهای آینده در برآورده کردن نیازهایشان لطمهای وارد کند. هدف مقاله حاضر بررسی وضعیت شاخصهای توسعه پایدار در برنامه درسی دوره پیش ...
بیشتر
توسعه پایدار، توسعهای است که توانایی برقراری توازن بین رشد اقتصادی و حفظ محیط زیست را داشته باشد. به طور دقیقتر میتوان گفت توسعه پایدار نیازهای نسل حاضر را برآورده می-سازد، بدون آنکه به توانایی نسلهای آینده در برآورده کردن نیازهایشان لطمهای وارد کند. هدف مقاله حاضر بررسی وضعیت شاخصهای توسعه پایدار در برنامه درسی دوره پیش دبستانی شهر اهواز بوده است. در این راستا از نمونه آماری شامل 78 کارشناس در حوزه برنامه-های درسی دوره پیش دبستانی استفاده گردید. به منظور برآورد مدل تجربی از روش تجزیه و تحلیل عاملی و ضرایب مکنون استفاده گردید. شاخصهای استخراج شده برای متغیرهای توسعه پایدار در این مطالعه با استفاده از یک فراتحلیل نسبت به ادبیات تحقیق بدست آمده است. نتایج بدست آمده از متغیرهای مکنون برای شاخص های توسعه پایدار در برنامه درسی دوره پیش دبستانی نشان دهنده این بود که شدت اثر گذاری این مولفه ها به ترتیب برای مشارکت در حفاظت از محیط زیست، صرفه جویی در مصرف انرژی و بازیافت، وابستگی متقابل، تنوع زیستی و عدم خشونت بالاترین مقدار بوده است.
زهرا شیرزور علی ابادی؛ سکینه اسلامی گیسکی
چکیده
چکیده
سودآوری یکی از اهداف اصلی بانکها و همچنین عامل اصلی ریسکپذیری بانکها برای تأمین مالی فعالیتهای نوین تولیدی است. در همین راستا مطالعه حاضر با استفاده از شواهد آماری 17 بانک برای دوره زمانی 1397-1388 به بررسی اثر سرمایه انسانی و رقابت بر سودآوری میپردازد. شواهد به دست آمده از شاخص رقابت لرنر تعدیل یافته نشان میدهد که میزان ...
بیشتر
چکیده
سودآوری یکی از اهداف اصلی بانکها و همچنین عامل اصلی ریسکپذیری بانکها برای تأمین مالی فعالیتهای نوین تولیدی است. در همین راستا مطالعه حاضر با استفاده از شواهد آماری 17 بانک برای دوره زمانی 1397-1388 به بررسی اثر سرمایه انسانی و رقابت بر سودآوری میپردازد. شواهد به دست آمده از شاخص رقابت لرنر تعدیل یافته نشان میدهد که میزان رقابت از 3/0 در سال 1388 تا 266/0 در سال 1397 تغییر نموده است و میزان سودآوری بانکها در سال 1397 به زیانی معادل با 027/0 کاهش یافته است. نتایج برآورد مدل به روش GLS نشان میدهد که تنوع سازی منابع درآمدی، رقابت و افزایش در سهم نیروی کار با تحصیلات فوقدیپلم و لیسانس منجر به افزایش سودآوری شده است و در مقابل اندازه بانک و سهم نیروی کار با تحصیلات فوقلیسانس و بالاتر باعث کاهش سودآوری شده است؛ بنابراین فرضیه زندگی مسکوت در رابطه بین رقابت و سودآوری و نظریه فیلتر در رابطه بین تحصیلات عالی و سودآوری تأیید شده است.
عباسعلی لطفی؛ شیوا جلایر لایین
چکیده
در این مطالعه به بررسی نقش آموزشوپرورش بر رشد اقتصادی کشورهای درحالتوسعه منتخب (ایران، بلغارستان، پرو، رومانی، تایلند، ترکیه، تونس، مالزی، آرژانتین، برزیل، شیلی، مکزیک) با استفاده از دادههای تلفیقی (پانل دیتا) طی دوره 2005-2015 پرداخته شده است. نتایج مطالعه بیانگر اثر مثبت و معنیدار سرمایهگذاری در آموزشوپرورش بر رشد اقتصادی ...
بیشتر
در این مطالعه به بررسی نقش آموزشوپرورش بر رشد اقتصادی کشورهای درحالتوسعه منتخب (ایران، بلغارستان، پرو، رومانی، تایلند، ترکیه، تونس، مالزی، آرژانتین، برزیل، شیلی، مکزیک) با استفاده از دادههای تلفیقی (پانل دیتا) طی دوره 2005-2015 پرداخته شده است. نتایج مطالعه بیانگر اثر مثبت و معنیدار سرمایهگذاری در آموزشوپرورش بر رشد اقتصادی کشورهای درحالتوسعه منتخب است. همچنین پایین بودن هزینههای آموزشی و درنتیجه نادیده گرفتن تأثیر آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر، از مهمترین عوامل پایین بودن سطح رشد اقتصادی در کشورهای درحالتوسعه است؛ بنابراین شایسته است که با توجه به جمعیت روزافزون جوان در کشورهای درحالتوسعه از یک سو و نیاز مبرم این کشورها به رشد و افزایش تولید از سوی دیگر، توجه جدی به ارتقای سطح و کیفیت آموزش از طریق افزایش هزینههای آموزشی صورت گیرد.
هاتف حاضری؛ ناصر سیف الهی
چکیده
اغلب کشورهای درحالتوسعه برای رونق دهی به اوضاع اقتصادی، ایجاد اشتغال و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار با مشکل کمبود منابع در جهت سرمایهگذاری روبرو هستند. برای جبران این کمبود یکی از راهکارها جذب سرمایهگذاری خارجی است. در این تحقیق به بررسی اثر مخارج بهداشت جمعیتی، آموزش نیروی انسانی و متغیر اندازه بازار (درآمد سرانه) بر ...
بیشتر
اغلب کشورهای درحالتوسعه برای رونق دهی به اوضاع اقتصادی، ایجاد اشتغال و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار با مشکل کمبود منابع در جهت سرمایهگذاری روبرو هستند. برای جبران این کمبود یکی از راهکارها جذب سرمایهگذاری خارجی است. در این تحقیق به بررسی اثر مخارج بهداشت جمعیتی، آموزش نیروی انسانی و متغیر اندازه بازار (درآمد سرانه) بر ورود سرمایهگذاری مستقیم خارجی با استفاده از روش پانل دیتا طی دوره زمانی 2014- 2000 در کشورهای منتخب اسلامی عضو منا پرداخته شده است. این تحقیق از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش، از نوع تحقیقات توصیفی است. ضریب تعیین مدل برازش شده نشان میدهد که 86 درصد از ورود سرمایهگذاری مستقیم خارجی به کشورهای اسلامی عضو منا توسط سه متغیر مخارج بهداشتی، آموزشی، اندازه بازار و درجه آزادی تجاری توضیح داده میشود. برای اطمینان از هم جمع بودن متغیرها، از آزمون هم جمعی پانل دیتای پدرونی استفاده شده است. طبق نتایج تحقیق با فرض ثابت ماندن سایر شرایط، به ازای افزایش یک درصد سهم مخارج بهداشتی از تولید ناخالص داخلی، ورود FDI به میزان حدود 24 واحد (میلیون دلار) افزایش مییابد. ضریب سهم مخارج آموزشی از GDP معنیدار بوده و معادل 062/0 است.
زهرا نصراللهی؛ سمیه جعفری؛ هاجر اثنی عشری
چکیده
بررسی و شناسایی عوامل موثر بر رشد یکی از موضوعات مورد علاقهی سیاست گذاران و محققان است که یکی از مهمترین این عوامل سرمایهگذاری است.
در این مقاله ارتباط بین انواع سرمایه گذاری (وارداتی، داخلی و سرمایه گذاری انسانی ) و رشد اقتصادی، در غالب یک الگوی رشد درونزا، برای کشورهای هدف در سند چشم انداز بیست سالهی کشور در طی دورهی زمانی ...
بیشتر
بررسی و شناسایی عوامل موثر بر رشد یکی از موضوعات مورد علاقهی سیاست گذاران و محققان است که یکی از مهمترین این عوامل سرمایهگذاری است.
در این مقاله ارتباط بین انواع سرمایه گذاری (وارداتی، داخلی و سرمایه گذاری انسانی ) و رشد اقتصادی، در غالب یک الگوی رشد درونزا، برای کشورهای هدف در سند چشم انداز بیست سالهی کشور در طی دورهی زمانی (2010-1990) با استفاده از تکنیک اقتصادسنجی داده های تابلویی5 ، مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج نشان دهندهی اثر منفی و معنیدار نرخ رشد جمعیت و نرخ ثبت نام کنندگان در مقطع آموزشی راهنمایی بر رشد اقتصادی و اثر مثبت و معنیدار نرخ صادرات، نرخ تورم و سرمایهگذاری داخلی بر رشد اقتصادی است. اما اثر نرخ ارز و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب معنادار نمی باشد.
محسن پورعبادالهان کویچ؛ حسین اصغرپور؛ فیروز فلاحی؛ حسن عبدی
چکیده
با توجه به نقش صادرات کالاهای صنعتی در توسعه صادرات غیر نفتی و تأثیر آن بر رشد اقتصادی کشور،
شناخت عوامل مؤثر بر صادرات این گونه کالاها ضروری است . در همین راستا سرمایه انسانی نقش
تعیین کننده ای در توسعه صادرات کالاهای صنعتی دارد.
از این رو، در مطالعه حاضر با استفاده از روش داده های تابلویی، تأثیر سرمایه انسانی بر صادرات زیر
1379 مورد ...
بیشتر
با توجه به نقش صادرات کالاهای صنعتی در توسعه صادرات غیر نفتی و تأثیر آن بر رشد اقتصادی کشور،
شناخت عوامل مؤثر بر صادرات این گونه کالاها ضروری است . در همین راستا سرمایه انسانی نقش
تعیین کننده ای در توسعه صادرات کالاهای صنعتی دارد.
از این رو، در مطالعه حاضر با استفاده از روش داده های تابلویی، تأثیر سرمایه انسانی بر صادرات زیر
1379 مورد بررسی قرار - طی دوره زمانی 1386 (ISIC بخشهای صنعتی (در سطح کدهای دو رقمی
گرفته است. برای این منظور، صادرات زیر بخشهای صنعتی تابعی از متغیر های غیر قیمتی شامل شاغلان
دارای تحصیلات عالی، ارزش افزوده صنعتی و تقاضای داخلی کالاهای صنعتی و متغیر های قیمتی شامل
نرخ ارز اسمی و رابطه مبادله در نظر گرفته شده است.
یافتههای تجربی نشان میدهد که سرمایه انسانی و ارزش افزوده صنعتی تأثیر مثبت و معنی دار بر صادرات
کالاهای صنعتی ایران داشته و تأثیر تقاضای داخلی کالاهای صنعتی منفی و معنی دار بوده است . همچنین
نرخ ارز اسمی و رابطه مبادله به ترتیب دارای تاثیر مثبت و منفی بر صادرات کالاهای صنعتی بوده است.