بازارهای سرمایه
عوامل موثر بر سرمایه گذاری خطرپذیر توسط سرمایه گذاران حقیقی، مطالعه فعالان بورس اوراق بهادار تهران (شعبه ساری)

محمدرضا بابایی سمیرمی؛ رمضان غلامی اواتی؛ سید توحید موسویان

دوره 31، پاییز و زمستان 1403 ، دی 1403

https://doi.org/10.22067/mfe.2024.88235.1424

چکیده
  افزایش تمایل به سرمایه گذاری خطرپذیر ، یکی از محرک های رشد بنگاه های کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه است. شرکت های نوپا، در صورت حمایت سرمایه گذاران خطرپذیر، می توانند با موفقیت در عرضه اولیه سهام، منجر به توسعه بازار خود و افزایش سریع سوددهی و افزایش ارزش سهام خود و بازخورد موفق به سرمایه گذاران خود شوند. سرمایه گذاران خطرپذیر ...  بیشتر

بازارهای سرمایه
نقش نظریه زمان بندی بازار سهام بر ساختار سرمایه شرکت‌های فعال در بازار سرمایه: مطالعه موردی صنعت برق و نیروگاهی

یزدان گودرزی فراهانی؛ منصور حق طلب؛ غزل قلوزی

دوره 31، بهار و تابستان 1403 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22067/mfe.2024.83985.1325

چکیده
  ساختار سرمایه اصولاً یکی از موضوعات مهم در تئوری مدرن مالی بوده است. منابع مالی می‌توانند دو اثر زمانی کوتاه مدت و بلندمدت بر روی عملکرد مالی داشته باشند. زمان انتشار سهام را، نظریه زمان‌بندی بازار شرکت‌ها بر اساس قیمت سهام، مشخص کرده‌اند. هنگامی که نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام شرکت بالا باشد مدیریت اقدام به انتشار سهام کرده ...  بیشتر

بازارهای سرمایه
بررسی رابطه میان نگهداشت وجه نقد و کارایی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دارای بحران مالی با لحاظ کردن نقش حاکمیت شرکتی

عبدالرسول رحمانیان کوشککی؛ فائزه نظری

دوره 30، پاییز و زمستان 1402 ، مهر 1402، ، صفحه 134-163

https://doi.org/10.22067/mfe.2023.80803.1278

چکیده
  هدف: هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی رابطه میان نگهداشت وجه نقد و کارایی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دارای بحران مالی با لحاظ کردن نقش حاکمیت شرکتی است. روش: پژوهش حاضر کاربردی و از بعد روش‌شناسی، همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

بازارهای سرمایه
حاکمیت شرکتی و استراتژی تهاجمی کسب‌وکار شرکت‌ها

محمد حسین فتحه؛ پریسا رحمانی

دوره 30، بهار و تابستان 1402 ، مرداد 1402، ، صفحه 233-260

https://doi.org/10.22067/mfe.2023.81265.1287

چکیده
  استراتژی کسب‌وکار شرکت‌ها در دستیابی به اهداف شرکت، نقش اساسی را بر عهده دارد و استراتژی­ها می‌بایست بر اساس توانایی، منابع و اهداف شرکت اتخاذ گردد. انتخاب استراتژی اشتباه می‌تواند منافع ذینفعان و شرکت را به خطر بیندازد؛ ازاین­رو باید بر اتخاذ استراتژی توسط مدیران، نظارت شود. دراین‌بین حاکمیت شرکتی با دو بازوی مدیران غیرموظف ...  بیشتر