نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، سیستان و بلوچستان، ایران.
2 گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
اعتبار تجاری مهمترین منبع تأمین مالی کوتاهمدت شرکتها و بنگاههای تجاری است. اعتبار تجارى از جمله روشهایی است که شرکتها بدان وسیله براى دورههای کوتاهمدت تأمین مالى میکنند. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر مدیریت ریسک بنگاه اقتصادی بر عرضه و تقاضای اعتبار تجاری است. مدیریت ریسک بنگاه از روش جامع گروردون(2009) و اعتبار تجاری از دو روش دریافت و پرداخت برای سنجش آن بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی سالهای 1392 الی 1401 است و با استفاده از روش غربالگری حذف نظاممند تعداد 136 شرکت به عنوان نمونه نهایی پژوهش در نظر گرفته شده است، در پژوهش حاضر از نرمافزار ایویوز 12 جهت آزمون فرضیههای پژوهش بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از آزمون رگرسیون نشان داد که مدیریت ریسک به طور مستقیم بر تقاضای اعتبار تجاری تاثیرگذار است. اما تاثیری بر عرضه اعتبار تجاری ندارد. بنابراین با کنترل ریسکهای روبروی شرکت میتوان به تامین مالی بالاتر از طریق اعتبار تجاری دست یافت و نیاز به نگهداری پول نقد را در خرید کاهش داد.
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله