حسین تک روستا؛ یعقوب مهارتی؛ مصطفی کاظمی؛ محمدحسین مهدوی عادلی
چکیده
در دهههای اخیر و در گستره رقابت جهانی، فشار بازارها و همچنین سازگاری با تغییرهای محیطی، سازمانها به منظور بقا نمیتوانند فعالیتهای خود را فقط در بخشهای خاصی محدود کنند و لازم است تا در فرآیندهای کاری خود تحولاتی را ایجاد نمایند که به طور معمول این تحولات؛ با بهبود فرایندها، ایجاد کسب و کارهای جدید، خرید سایر شرکتها ...
بیشتر
در دهههای اخیر و در گستره رقابت جهانی، فشار بازارها و همچنین سازگاری با تغییرهای محیطی، سازمانها به منظور بقا نمیتوانند فعالیتهای خود را فقط در بخشهای خاصی محدود کنند و لازم است تا در فرآیندهای کاری خود تحولاتی را ایجاد نمایند که به طور معمول این تحولات؛ با بهبود فرایندها، ایجاد کسب و کارهای جدید، خرید سایر شرکتها و متنوع سازی در فعالیتهایشان ایجاد خواهد شد. یکی از روشهای موثر که شرکتها در راستای بقا و تثبیت در بازارها و خلق مزیت رقابتی مورد استفاده قرار میدهند، بهرهگیری از ابزار کارآفرینی شرکتی میباشد. با بهره گیری از این روش، شرکتها به منظور ایجاد تحول، نسبت به ایجاد و بهره مندی از ویژگیهای کارآفرینانه اقدام مینماید. بررسیها نشان میدهد که بهرهگیری از این روشها باعث بهبود عملکرد شرکتها و خلق ارزش برای سهامداران و سایر ذینفعان میشود. تحقیق حاضر در صدد شناسایی مولفههای بومی کارآفرینی شرکتی و بررسی میزان کارآفرینی شرکتی بر عملکرد مالی برآمده است. که جهت دستیابی به هدف مذکور در گام نخست با بررسی گسترده ادبیات موجود در زمینه کارآفرینی شرکتی، نسبت به احصاء مولفههای کارآفرینی شرکتی اقدام شده است و در گام دوم با بهره گیری از نظرات نخبگان، نسبت به انتخاب مولفههای بومی اقدام گردیده است. در گام سوم با بررسی عملکرد شرکتهای منتخب نسبت به مقایسه رتبه کارآفرینی و عملکرد مالی شرکتها اقدام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که همانند تحقیقات بین المللی انجام شده، بین رتبه کارآفرینی شرکتها و عملکرد مالی آنها رابطه معناداری مشاهده می شود.