سید عبداله رضوی؛ محمد حسین مهدوی عادلی
چکیده
قیمت نفت در بازارهای بینالمللی با نوسانات بالایی همراه است که این امر، ریسک بسیار زیادی برای درآمد تولیدکنندگان و هزینه مصرفکنندگان به دنبال دارد؛ لذا در این راستا، آنها همواره درصدد کاهش ریسک مبادلاتی بازار هستند و به همین منظور به دنبال مدلسازی رفتار قیمت نفت خام در بازار آتی میباشند. در این خصوص قیمت آتی ...
بیشتر
قیمت نفت در بازارهای بینالمللی با نوسانات بالایی همراه است که این امر، ریسک بسیار زیادی برای درآمد تولیدکنندگان و هزینه مصرفکنندگان به دنبال دارد؛ لذا در این راستا، آنها همواره درصدد کاهش ریسک مبادلاتی بازار هستند و به همین منظور به دنبال مدلسازی رفتار قیمت نفت خام در بازار آتی میباشند. در این خصوص قیمت آتی نفت در تصمیمگیری فعالان بازار نفت برای سرمایهگذاران بسیار نقش کلیدی را ایفا مینماید. در این میان، متغیرهای اقتصادی نظیر نرخ بهره، پاداش ریسک و قیمت نقدی نفتخام و ذخایر تجاری نفت از عوامل مؤثر در شکلگیری قیمت آتی نفت خام است، بدین صورت که با تغییر در متغیرهای اقتصادی، قیمت نفت خام شاخص جهانی متأثر شده و ازآنجاییکه قیمت نفت خام ایران نیز تابعی از قیمت آتی نفتخام شاخص جهانی است، تحت تأثیر این تغییرات قرار میگیرد. بدین منظور با استفاده از مدل گارچ و دادههای سری زمانی سالهای 2017-2009 میلادی، عوامل اقتصادی مؤثر بر قیمت آتی نفت موردآزمون قرارمی گیرد. نتایج نشان میدهد رابطه میان قیمت آتی نفت با نرخ بهره، پاداش ریسک سرمایهگذاری در بازار سرمایه، ذخایر تجاری و ساختار کانتانگو بازار نفت (شاخص ارتباط بازارهای بورس و فیزیکی نفت) مستقیم و معنادار بوده و قیمت نقدی نفت در بازار فیزیکی از مهمترین عوامل اقتصادی مؤثر بر شکلگیری انتظارات بازار از قیمت نفتخام شاخص جهانی و دارای رابطه مستقیم و معنادار بوده است.
محمد حسن فطرس؛ مهدی فردوسی؛ سعید عیسی زاده؛ حمید سپهردوست
چکیده
در ایران نقش بازار پول (بانکها) در تأمین مالی بخشهای مختلف اقتصادی بهمراتب قویتر از بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار) است. طی دو دهۀ گذشته، سیستم بانکی در سراسر دنیا تغییرات قابل ملاحظهای را در محیط فعالیت خود تجربه کرده است و عوامل داخلی و خارجی متعددی بر ساختار و عملکرد آن تأثیرگذار بوده است. باوجوداین بر خلاف تمامی تغییرات مذکور، ...
بیشتر
در ایران نقش بازار پول (بانکها) در تأمین مالی بخشهای مختلف اقتصادی بهمراتب قویتر از بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار) است. طی دو دهۀ گذشته، سیستم بانکی در سراسر دنیا تغییرات قابل ملاحظهای را در محیط فعالیت خود تجربه کرده است و عوامل داخلی و خارجی متعددی بر ساختار و عملکرد آن تأثیرگذار بوده است. باوجوداین بر خلاف تمامی تغییرات مذکور، سیستم بانکی همچنان میداندار اصلی تأمین مالی فعالیت اقتصادی در بسیاری از کشورهاست؛ بنابراین ارزیابی عملکرد نظام بانکی حائز اهمیت است. سودآوری ازجمله عوامل تأثیرگذار در ارزیابی عملکرد بانکها محسوب میشود؛ ازاینرو شناخت عوامل مؤثر بر آن که مشتمل بر عوامل درونی و بیرونی است، ضروری مینماید. در این پژوهش به بررسی اثرات ساختار بازار و رفتار ریسکپذیری بر سودآوری نظام بانکی ایران (33 بانک) طی دورۀ 1382-1393 پرداخته شده است. یافتهها با استفاده از رهیافت پنلدیتا و روش GLS نشان میدهد که افزایش تمرکز در بازار بانکی ایران و عامل ریسک به ترتیب اثرات مثبت و منفی بر سودآوری داشته است. اثر مثبت شاخص تمرکز بازار بانکی بر سودآوری، تأیید کنندۀ فرضیۀ ساختار – رفتار – عملکرد است. نتایج دیگر اینکه سودآوری نظام بانکی ایران تحت تأثیر مثبت بهرهوری کارکنان، شاخص توسعۀ بازار سرمایه و شاخص مدیریت هزینه و تأثیر منفی شاخصهای نقدینگی و تنوع عملیات بانکی بوده است.
میرعبدا... حسینی؛ زورار پرمه
چکیده
نوسانشدید قیمت در بازار گوشتمرغو تخممرغ و کنترل و کاهش نوسانها پیوسته عاملی با اهمیت برای تولیدکننده، مصرفکننده و دولت است. اما این نوسانها متاثر از عوامل متعدد در طرف عرضه و تقاضای بازار محصول و نهادههای آن است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که: ایران با 5/1 درصد و یک درصد تولید جهانی گوشت مرغ (3/76 میلیون تن) و تخممرغ ...
بیشتر
نوسانشدید قیمت در بازار گوشتمرغو تخممرغ و کنترل و کاهش نوسانها پیوسته عاملی با اهمیت برای تولیدکننده، مصرفکننده و دولت است. اما این نوسانها متاثر از عوامل متعدد در طرف عرضه و تقاضای بازار محصول و نهادههای آن است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که: ایران با 5/1 درصد و یک درصد تولید جهانی گوشت مرغ (3/76 میلیون تن) و تخممرغ (3/61 میلیون تن) در جایگاه 18 و 17 در سطح جهان قرار دارد. مقایسه روند قیمتداخلی و خارجی گوشتمرغ بر اساس نرخ ارز آزاد طی سالهای 1370-1383 نشان میدهد که تا سال 1378 قیمت داخلی همواره کمتر از قیمت جهانی و از این سال به بعد قیمت داخلی بیش از قیمت جهانی شده است. این در حالی است که در مورد تخممرغ قیمت داخلی همواره کمتر از قیمت جهانی بوده است. همینطور، بررسی قیمتماهانه خردهفروشی گوشتمرغ و تخممرغ در دوره 84-1380 نشان میدهد که قیمت هر دو محصول روند مشابهی داشتند. در واقع، بیشترین رشد قیمت در ماههای آغازین سال (فصل بهار) است. پس از آن در سه ماهه تابستان افزایش قیمتها بطئی است. در سه ماهه پاییز دوباره سیر صعودی رشد قیمتها آغاز و در سه ماهه زمستان قیمتخردهفروشی کمترین رشد را دارد. علاوه بر نوسانهای قیمت، هزینه تولید بالا، مدت زمان بالای فرایند تولید، پایینبودن ضریب تبدیل دان به گوشتمرغ و وابستگی صنعت طیور به واردات نهادهها بالاخص دان و به موقع فراهمشدن آن، مهمترینچالشهای صنعت مرغداری کشور است. نتایج حاصل از نسبتهای تمرکز در بازار تخممرغ بیانگر آن است که نسبت تمرکز 1 ، 4 ، 8 و 16 بنگاهی تخممرغ در سال 1384 به ترتیب 94/1 ، 58/6 ، 868/10 و 05/17 درصد است. بر این اساس، نوع ساختار بازار تولید تخممرغ رقابتی است. نسبتتمرکز یک بنگاهی از 2/3 درصد در سال 1375 به 94/1 درصد در سال 1385 کاهش یافته است. نتایج شاخص هرفیندال در بازار تخممرغ در سال 1375 حدود 005/0 بود که در سال 1384 به 003/0 کاهش یافته و گویای آن است ساختار بازار رقابتیتر شده است. محاسبه شاخص لرنر در بازار داخلی گوشتمرغ و تخممرغ در مقایسه با بازار صادراتی آنها در دوره 83-1379 نشان میدهد که این شاخص از 06/0 و 13/0 به 43/0 و 37/0 افزایش یافته و بیانگر افزایش درجه رقابت در بازار صادراتی گوشتمرغ و تخممرغ است.