نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار اقتصاد دانشگاه یزد
2 دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 دانشگاه امام جواد (ع)، یزد، ایران
4 دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
علی رغم انتظارات ابزارهای مختلف بانکداری الکترونیکی آثار مختلفی بر بهرهوری بانک دارند. با وجود آثار مثبت ابزارهای الکترونیکی در کارایی انجام امور، برخی معتقدند ابزارهای بانکداری الکترونیکی در سطح شعبه موجب دوری مشتری از فضای بانک و کاهش ارتباط بانک با مشتری شده و از این مسیر کارایی شعبه کاهش می یابد. به منظور بررسی آثار ابزارهای بانکداری الکترونیک بر بهرهوری شعب بانک، این تحقیق با استفاده از دادههای 16 شعبه یکی از بانکهای خصوصی استان یزد و بکارگیری از روش دادههای تابلویی انجام شده است. دادههای بهرهوری بانک از طریق فرمهای داخلی که جهت سنجش بهرهوری در سازمان بانک مربوطه استفاده می شد ارزیابی شده است. این شاخص از چهار جزء تجهیز، تخصیص، معوقات و نتایج عملکرد تشکیل شده است. یافتههای پژوهش بر عدم رابطه مثبت و معنیدار بین استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک به عنوان یک شاخص کلی و شاخص بهرهوری تاکید دارد. این نشاندهنده فرضیه مطرحشده مبنی بر آثار غیر هم جهت این ابزارها بر بهرهوری شعب است. در ادامه و به منظور شناسایی دلیل عدم وجود رابطه معنیدار در شاخص کلی، آثار اجزای شاخص بانکداری الکترونیکی ارزیابی شد. نتایج نشان داد، در حالی که بین اسناد خرد (بانکداری سنتی) و شاخص بهرهوری رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. رابطه مثبت و معنیدار دیگری بین سابقه خدمت کارکنان بانک با شاخص بهرهوری مشاهده میشود، از طرف دیگر هیچگونه رابطه معنیداری بین مدرک تحصیلی کارکنان، نرخ سود سپردهها و قدمت ساختمان شعب با شاخص بهرهوری مشاهده نمیشود.
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله