مقاله پژوهشی
حبیب حبیبی نیکجو؛ علی چشمی؛ مصطفی سلیمی فر
چکیده
چکیدههدف اصلی مقاله اندازهگیری شاخص نا اطمینانی اقتصادی با استفاده از اخبار منتشرشده در شبکههای اجتماعی است. این روش اندازهگیری با فراگیری استفاده از شبکههای اجتماعی اهمیت بالایی پیدا کرده است. در این مقاله، با پایش و تحلیل 3,117,960 خبر از 28 کانال تلگرامی پرمخاطب و اثرگذار ایران، شاخص نا اطمینانی اقتصادی در ایران را از ژانویه ...
بیشتر
چکیدههدف اصلی مقاله اندازهگیری شاخص نا اطمینانی اقتصادی با استفاده از اخبار منتشرشده در شبکههای اجتماعی است. این روش اندازهگیری با فراگیری استفاده از شبکههای اجتماعی اهمیت بالایی پیدا کرده است. در این مقاله، با پایش و تحلیل 3,117,960 خبر از 28 کانال تلگرامی پرمخاطب و اثرگذار ایران، شاخص نا اطمینانی اقتصادی در ایران را از ژانویه 2017 تا دسامبر 2020 اندازهگیری شد. برای تحلیل این اخبار از روشهای «یادگیری ماشین با ناظر» بهره گرفته شد. در مرحله اول 13404 خبر توسط ارزیابان انسانی برحسب اثرگذاری بر نا اطمینانی برچسبگذاری شد. سپس با استفاده از چهار الگوریتم («C4. 5» از روشهای درخت تصمیم، «پرسپترون چندلایه» از روشهای شبکه عصبی مصنوعی، «لجستیک» از روشهای تابعمحور و «بیز ساده» از روشهای بیزی) برچسبگذاری کل اخبار انجام شد. شاخص نا اطمینانی اقتصادی بهصورت شمارشی و بر اساس تعداد اخباری که اثرگذار بر نا اطمینانی اقتصادی هستند، اندازهگیری و مقدار این شاخص استاندارد شده و سپس کیفیت شاخص با شواهد تاریخی، برچسبگذاری مجدد و مقایسه با شاخص مبتنی بر دادههای گوگل ارزیابی شد. شاخص محاسبه شده با وقایع مهم دوره مطالعه مانند خروج آمریکا از برجام، تحریم نفتی و بالا گرفتن تقابل آمریکا با ایران در ترور سردار سلیمانی همخوانی دارد. برآورد تأثیر نا اطمینانی اقتصادی رسانهبنیان بر نرخ ارز با مدل گارچ، اثر مثبت و معنیدار این نا اطمینانی را نشان میدهد.
مقاله پژوهشی
حجت ایزدخواستی؛ رضا محسنی؛ میثم سلطانی
چکیده
چکیده
امروزه بازارهای مالی یکی از اساسیترین بازارهای هر کشور است و شرایط این بازارها بهشدت بر بخشهای واقعی اقتصاد اثرگذار است. بهطورکلی عوامل مؤثر بر بازار سهام به دو دسته عوامل بیرونی (عوامل اقتصادی و عوامل سیاسی) و عوامل درونی (فعالیتها و تصمیمات شرکتها) تقسیمبندی میشوند. در این پژوهش، عوامل اقتصادی و رفتاری ...
بیشتر
چکیده
امروزه بازارهای مالی یکی از اساسیترین بازارهای هر کشور است و شرایط این بازارها بهشدت بر بخشهای واقعی اقتصاد اثرگذار است. بهطورکلی عوامل مؤثر بر بازار سهام به دو دسته عوامل بیرونی (عوامل اقتصادی و عوامل سیاسی) و عوامل درونی (فعالیتها و تصمیمات شرکتها) تقسیمبندی میشوند. در این پژوهش، عوامل اقتصادی و رفتاری اثرگذار بر تلاطمهای شاخص قیمت سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی بهار 1383 تا زمستان 1399 با استفاده از الگوی خود توضیح با وقفههای گسترده بررسی شده است. نتایج برآورد بلندمدت بیانگر این است که رشد قیمت نفت اوپک، رشد نرخ ارز و رشد تولید ناخالص داخلی اثر مثبت و شاخص احساسات سرمایهگذاران (شاخص آرمز) و رشد قیمت مسکن اثر منفی و معناداری با رشد شاخص قیمت سهام بورس اوراق بهادار تهران دارند. همچنین، حاصلضرب شاخص احساسات سرمایهگذاران و متغیر مجازی خروج آمریکا از برجام و شیوع ویروس کرونا اثر مثبت بر رشد شاخص قیمت سهام بورس اوراق بهادار تهران داشتهاند.
مقاله پژوهشی
اسماعیل میرزائی؛ شهرام فتاحی؛ محمد شریف کریمی
چکیده
چکیده
از زمان فروپاشی نظام برتن وودز در سال 1973 و اتخاذ ...
بیشتر
چکیده
از زمان فروپاشی نظام برتن وودز در سال 1973 و اتخاذ سیستم نرخ ارزشناور، تلاطم نرخ ارز همیشه به عنوان یک موضوع اصلی و نگرانکننده پیشروی گروههای مختلفی از فعالان اقتصادی از جمله سیاستگذاران، بانکهای مرکزی، دانشگاهیان و سرمایهگذارهای فردی بوده است. از میان عوامل احتمالی که میتواند نرخ ارز و به طورکلی تلاطم نرخ ارز را در مسیرکاهشی قراردهد، کانال شفافیت بانک مرکزی است که افزایش آن در چند دهه گذشته یکی از مهمترین تحولات بانکداری مرکزی در سیاستگذاریهای پولی بوده است. بنابراین این سؤال مطرح میشود که شفافیت بانک مرکزی چگونه میتواند بر تلاطم نرخ ارز تأثیر بگذارد. مهمترین استنباطی که از ادبیات گذشته پیرامون موضوع شفافیت بانک مرکزی میشود این است که افزایش ارائه اطلاعاتی توسط بانکهای مرکزی در قالب اطلاعرسانی سیاست پولی، منجر به افزایش توانایی مردم در درک اهداف بانک مرکزی و بهبود پیش بینیهایشان از سیاستهای پولی بانک مرکزی است که این امر از تغییر در مواضع سیاست بانک مرکزی در بیثباتکردن بازارهای مالی از جمله بازار ارز جلوگیری خواهد کرد که البته این موضوع میتواند نیازمند وجود یک بانک مرکزی مستقل باشد. بنابراین پژوهش حاضر سعی دارد با بکارگیری دو روش حداقل مربعات معمولی کاملاً اصلاح شده و حداقل مربعات معمولی پویا و به کمک دادههای ترکیبی برای دوره 1998-2019 و مبانی نظری مرتبط، به بررسی تأثیر شفافیت بانک مرکزی بر تلاطم نرخ ارز در کشورهای منتخب عضو اوپک بپردازد. نتایج این مطالعه نشان داد که شفافیت بانک مرکزی و استقلال بانک مرکزی از متغیرهای تأثیرگذار بر تلاطم نرخ ارز هستند و با تلاطم نرخ ارز رابطه منفی و معنیداری دارند. همچنین نتایج این مطالعه رابطه منفی و معنی دار درآمد نفتی و رشد اقتصادی با تلاطم نرخ ارز را تأیید میکند.
مقاله پژوهشی
یزدان گودرزی فراهانی؛ امیدعلی عادلی
چکیده
چکیده
تأثیر سیاستهای پولی بر نرخ ارز در دیدگاه دورنبوش به این صورت است که تغییرات غیرقابلپیشبینی حجم پول نقش اساسی را در نوسانات نرخ ارز، ایفا میکند. هدف مقاله حاضر بررسی رابطه سیاست پولی و جهش نرخ ارز در اقتصاد ایران است. بهمنظور آزمون مدل تجربی تحقیق از اطلاعات دوره زمانی 1399-1368 بر اساس فراوانی دادههای فصلی و روش گشتاورهای ...
بیشتر
چکیده
تأثیر سیاستهای پولی بر نرخ ارز در دیدگاه دورنبوش به این صورت است که تغییرات غیرقابلپیشبینی حجم پول نقش اساسی را در نوسانات نرخ ارز، ایفا میکند. هدف مقاله حاضر بررسی رابطه سیاست پولی و جهش نرخ ارز در اقتصاد ایران است. بهمنظور آزمون مدل تجربی تحقیق از اطلاعات دوره زمانی 1399-1368 بر اساس فراوانی دادههای فصلی و روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) استفاده شد. بر این اساس در قالب دو نظام ارزی ثبات و شناور میزان جهش و انحراف در نرخ ارز با استفاده از فیلتر هودریک – پرسکات محاسبه شده و تأثیر سیاست پولی و متغیرهای کلان بر جهش نرخ ارز محاسبه شده است. نتایج بهدستآمده نشان داد که سیاست پولی منجر به افزایش در جهش نرخ ارز و ایجاد انحراف در نرخ ارز میشود و این موضوع در نظام ارزی شناور بازهای نسبت به نظام نرخ ارز ثابت شدیدتر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که شکاف تولید تأثیر معنیداری بر کاهش انحراف نرخ ارز حقیقی داشته است. از سوی دیگر بر اساس ضریب برآورد شده، مشاهده شد که انحراف نرخ تورم منجر به افزایش انحراف نرخ ارز حقیقی میشود.
پژوهشی
آذرمیدخت کمالی وحیدی؛ معصومه عربشاهی؛ امید بهبودی
چکیده
در عصر حاضر، کسبوکارهای مختلف و بهویژه شرکتهای خدماتی باید از اقدامات بازاریابی متنوع برای ایجاد ارتباط کارا با مشتریان استفاده کنند تا شرایطی را بهوجودآورند که منجر به تعهد و ایجاد وفاداری در آنها گردد. به همین دلیل، حصول اطمینان از اینکه راهبردهای بازاریابی مبتنی بر رابطه منجر به بهبود عملکرد شرکتها میشود، اهمیت یافته ...
بیشتر
در عصر حاضر، کسبوکارهای مختلف و بهویژه شرکتهای خدماتی باید از اقدامات بازاریابی متنوع برای ایجاد ارتباط کارا با مشتریان استفاده کنند تا شرایطی را بهوجودآورند که منجر به تعهد و ایجاد وفاداری در آنها گردد. به همین دلیل، حصول اطمینان از اینکه راهبردهای بازاریابی مبتنی بر رابطه منجر به بهبود عملکرد شرکتها میشود، اهمیت یافته است. این پژوهش به بررسی اثربخشی مدیریت ارتباط با مشتری پرداخته است و هدف آن، بررسی رشد و توسعه عملکرد مالی و ارتباط با مشتری در صنعت بیمه از طریق سیاستهای بازاریابی رابطهمند است. از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کارگزاریهای مختلف بیمه در شهر مشهد تشکیل میدهند که تعداد آنها 140 شرکت است. با استفاده از جدول مورگان 103 کارگزاری بیمه در شهر مشهد بهعنوان نمونه انتخاب شد. از پرسشنامه نیز برای ابزار جمعآوری داده، استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری با کمک نرمافزار Smart-PLS انجام شد. نتایج نشان داد هر یک از متغیرهای تاکتیکهای بازاریابی رابطهمند، شامل مالی، اجتماعی و ساختاری بر کیفیت ارتباط با مشتری تأثیر مثبت و معناداری دارد، ارتباط معناداری بین کیفیت ارتباط با مشتری و عملکرد مالی و ارتباط با مشتری نیز تأیید شد. همچنین متغیرهای ابعاد بازاریابی رابطهمند شامل، مالی، اجتماعی و ساختاری از طریق کیفیت ارتباط با مشتری بر عملکرد مالی و ارتباط با مشتری نیز تأثیر معناداری را نشان داد.
مقاله پژوهشی
اقتصاد کلان
فرشید خیراللهی؛ سید جواد دلاوری؛ امید یوسفی
چکیده
بحران مالی دهه اخیر اثر عمدهای بر بازارهای مالی داشته و سبب کاهش قابلتوجه تأمین مالی از طریق انتشار سهام توسط شرکتها و مؤسسات مالی گردیده است. یکی دیگر از پیامدهای آن افزایش مبلغ بدهی در ساختار سرمایه شرکتها است؛ بنابراین بسیاری از شرکتها در دوره بحران توانایی بازپرداخت بدهیهای خود را نداشته و در معرض درماندگی مالی و انجام ...
بیشتر
بحران مالی دهه اخیر اثر عمدهای بر بازارهای مالی داشته و سبب کاهش قابلتوجه تأمین مالی از طریق انتشار سهام توسط شرکتها و مؤسسات مالی گردیده است. یکی دیگر از پیامدهای آن افزایش مبلغ بدهی در ساختار سرمایه شرکتها است؛ بنابراین بسیاری از شرکتها در دوره بحران توانایی بازپرداخت بدهیهای خود را نداشته و در معرض درماندگی مالی و انجام رفتارهای فرصتطلبانه قرار میگیرند. هدف پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر بحران اقتصادی جهانی بر درماندگی مالی، مدیریت سود و قیمتگذاری اقلام تعهدی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از الگوی رگرسیون چند متغیره و دادههای ترکیبی استفادهشده است. بهمنظور نشان دادن قدرت توضیحی متغیرها و بررسی اهمیت آنها از آزمون تی زوجی استفادهشده است. برای آزمون این اثرات، تعداد 104 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، در طی دوره زمانی 1387 الی 1399، موردمطالعه قرار گرفتند. یافتههای تحقیق بیانگر تأثیر بحران مالی جهانی بر عملکرد مالی شرکتها بوده و آنها را در آستانه درماندگی مالی از طریق ناتوانی در تأمین منابع مالی قرار داده و از طرفی انگیزه مدیران را برای مخفی کردن عملکرد رو به وخامت شرکت با توسل به اقداماتی مانند مدیریت سود و قیمتگذاری اقلام تعهدی افزایش می دهد. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر معنادار بحران مالی جهانی بر درماندگی مالی شرکتها، مدیریت سود و قیمتگذاری اقلام تعهدی در بورس اوراق بهادر تهران است.