Document Type : پژوهشی

Author

Abstract

امروزه با افزایش جمعیت و گستردگى فزاینده شهرها، ضرورت جلب رضایت متقاضیان مسکن، از سوی مدیران شهرى و سایر فعالان اقتصادی و اجتماعی به شدت احساس می شود. هدف اصلی این مقاله، بررسی انتظارات مردم، اولویت‌های اقتصادی و اجتماعی و شناسایی عوامل کلیدی در بهبود کیفی بخش مسکن با رویکرد گسترش عملکرد کیفی برای تدوین اصول کیفی مسکن‌ سازی و به تبع آن رفع مشکلات عملکردی و افزایش رضایت‌مندی خانوار‌ها است. جامعه آماری این بررسی متقاضیان و مراجعین به آژانس‌های مسکن به صورت میدانی با این فرض است که ویژگی‌های کیفی مسکن‌ سازی متناسب با خواسته‌ها و نیازهای آنان نبوده است. بدین منظور پس از تأئید پایایی و روایی داده‌ها و خواسته‌های کیفی با استفاده از آزمون‌هایی نظیر ضریب همبستگی و آزمون رتبه‌ای ویلکاکسون ، عوامل مؤثر بر رضایت‌مندی با اولویت‌بندی تعیین گردند. پس از بررسی‌های لازم و با توجه به اطلاعات به دست آمده از اهمیت و ضرورت تحقق هر یک از این خواسته‎ها، به ترتیب اولویت با روش QFD مشخص و سپس به اولویت‌بندی نیازهای کیفی پرداخته شد.

CAPTCHA Image