محمدجواد ساعی؛ محمدعلی باقرپور ولاشانی؛ سید ناصر موسوی بایگی
چکیده
چکیده
در این پژوهش با استفاده از اطلاعات 1603 مشاهده، دردوره 1380 تا 1387 به بررسی معنیداری تفاوت مبلغ ارائه اولیه و تجدید ارائه اقلام سود و زیان و سود (زیان) انباشته و همچنین اهمیت استفاده از اطلاعات مالی تجدید ارائه شده در مدلهای تصمیمگیری پرداخته شده و در این راستا، بررسی پژوهش حاضر به مدل پیشبینی سود اسلوان و مدل رتبهبندی شرکتها ...
بیشتر
چکیده
در این پژوهش با استفاده از اطلاعات 1603 مشاهده، دردوره 1380 تا 1387 به بررسی معنیداری تفاوت مبلغ ارائه اولیه و تجدید ارائه اقلام سود و زیان و سود (زیان) انباشته و همچنین اهمیت استفاده از اطلاعات مالی تجدید ارائه شده در مدلهای تصمیمگیری پرداخته شده و در این راستا، بررسی پژوهش حاضر به مدل پیشبینی سود اسلوان و مدل رتبهبندی شرکتها بر اساس تصمیمگیری چند شاخصه محدود گردیده است.
با بررسی انجام شده روی 70% از جامعه مورد بررسی و بر اساس یافتههای آزمونتی انجام شده مشخص میشود، تفاوت معنیداری بین ارقام اولیه و تجدید ارائه شده وجود داشته و توان مدل اسلوان در پیشبینی سود عملیاتی با استفاده از اطلاعات تجدید ارائه شده به طور معنیداری افزایش و خطای رتبهبندی براساس مدل ترکیبیGRA & Shannon entropy کاهش مییابد. این یافته میتواند به عنوان توان پیشبینی بالاتر اطلاعات تجدید ارائه شده در پیشبینی سود عملیاتی تفسیر شود.
نتایج تحقیق خاطر نشان میسازد که استفاده کنندگان صورتهای مالی و محققان بهتر است از مبالغ تجدید ارائه شده استفاده نموده و پیشنهاد میشود که بانکهای اطلاعاتی موجود نیز نسبت به ارائه این گونه اطلاعات اقدام نمایند.
محمد جواد ساعی؛ علی اسماعیلی؛ اکبر باقری
چکیده
هدف این تحقیق، یافتن پاسخی علمی به این پرسش است که در شرکتهای رو به افول، کدام یک از دو معیار سود یا ارزش دفتری، رابطه قویتری با ارزش شرکت دارد. پیشینه تحقیقات حاکی از آن است که رابطه معیارهای فوق با ارزش شرکت، در شرکتهای رو به افول نسبت به سایر شرکتها متفاوت است. نتایج این تحقیق در مورد شرکتهای قوی سازگار با تحقیقات قبلی است ...
بیشتر
هدف این تحقیق، یافتن پاسخی علمی به این پرسش است که در شرکتهای رو به افول، کدام یک از دو معیار سود یا ارزش دفتری، رابطه قویتری با ارزش شرکت دارد. پیشینه تحقیقات حاکی از آن است که رابطه معیارهای فوق با ارزش شرکت، در شرکتهای رو به افول نسبت به سایر شرکتها متفاوت است. نتایج این تحقیق در مورد شرکتهای قوی سازگار با تحقیقات قبلی است و نشان میدهد که سود خالص در این شرکتها (نسبت به ارزش دفتری) رابطه قویتری با ارزش شرکت دارد. اما در مورد شرکتهای رو به افول، نتایج مغایر با تحقیقات قبلی است، و حاکی از آن است که رابطه ارزش دفتری با ارزش شرکت تقریباً مساوی با رابطه سود با ارزش شرکت است، و هر چند رابطه ارزش دفتری اندکی بیشتر است، ولی این تفاوت از نظر آماری معنیدار نیست.