Document Type : پژوهشی

Authors

Abstract

مقاله ‌حاضر با هدف ارزیابی‌ و برآورد ظرفیت‌های تجاری کالایی دوجانبه بین ‌ایران ‌و 25 کشور عضو اتحادیه‌ اروپا با استفاده از چهار شاخص‌ درایسدل، کسینوس، پتانسیل تجاری ‌و مزیت‌ نسبی آشکارشده طی دوره 2003-1999 تدوین‌ شده‌ است. برآورد پتانسیل ‌صادراتی ایران به اعضای ‌اتحادیه اروپا نشان‌می‌دهد بیشترین پتانسیل صادراتی ایران به آلمان بوده است و ایتالیا، هلند، فرانسه و بلژیک در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مقابل کمترین پتانسیل صادراتی ایران به کشورهای تازه عضویت‌یافته شامل اسلوونی، لیتوانی، لتونی، اسلواکی، استونی و مالت تعلق دارد. انگلیس بالاترین درصد استفاده نشده از پتانسیل صادراتی ایران در بین اعضای اتحادیه اروپا را دارد (89 درصد) و پس از آن هلند، ایرلند، فنلاند و پرتغال قرار دارند. همچنین، برآورد پتانسیل وارداتی ایران از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد بیشترین پتانسیل وارداتی ایران به آلمان تعلق داشته و ایتالیا، فرانسه ‌و بلژیک در مراتب بعد قرار دارند. در مقابل کمترین ارزش پتانسیل وارداتی ایران به ‌قبرس، لیتوانی، لتونی، استونی ‌و مالت تعلق دارد. محاسبه شاخص درایسدل در جریان مبادلات تجاری ایران به ‌اعضای اتحادیه اروپا نشان می‌دهد در سال 1999 ایتالیا دارای بالاترین اکمال تجاری با ایران بوده و پس از آن لهستان، اسلواکی، لیتوانی و اسپانیا قرار دارند، در مقابل ‌استونی، لتونی‌ و ایرلند کمترین اکمال تجاری با ایران را دارا هستند. این شاخص طی دوره، با تغییر و نوسان‌هایی مواجه بوده‌ و در سال 2003 لیتوانی، یونان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و فنلاند دارای شاخص درایسدل بیشتر از یک، ‌و برای بقیه ‌اعضا کمتر از یک بوده است. شاخص کسینوس صادرات ایران و واردات ا‌عضای اتحادیه اروپا بیانگر آن است که در بین این کشورها، قبرس‌ و ایرلند بیشترین ‌و مالت کمترین پتانسیل همکاری تجاری با ایران را دارند. شاخص کسینوس واردات ایران‌ و صادرات اعضای اتحادیه اروپا نیز نشان می‌دهدکه انگلیس‌ و اتریش بیشترین‌ و قبرس‌ و مالت ‌کمترین پتانسیل همکاری تجاری را با ایران دارند. 25 کشور اتحادیه اروپا همراه با ایران 4944 کالای صادراتی دارای مزیت نسبی آشکار شده برخوردارند که ایتالیا با 2097 و مالت با 168 کالا بترتیب بیشترین ‌و کمترین کالای مزیت‌دار را دارا هستند. از 4944 کالای صادراتی دارای مزیت نسبی اتحادیه اروپا و ایران، 4637 کالا (94درصد) به اتحادیه اروپا و تنها 307 کالا (6درصد) به ایران تعلق دارد.

CAPTCHA Image