Document Type : پژوهشی
Authors
Abstract
گسترش رقابت همراه با تحولات وسیع در عرصه تجارت و بانکداری، بسیاری از روشهای سنتی را متحول ساخته و فضای رقابت را در بکارگیری فنآوریهای نو حاکم نموده است. نظام بانکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با پیدایش مفاهیم نوین در بانکداری، شیوه ارائه خدمات به مشتریان در اقصی نقاط جهان دچار تحول شده است. با توجه به شیوههای سنتی موجود در بانکهای کشور و نارسایی این روشها در ارائه خدمات جدید، ضرورت انجام این تحقیق با محوریت شناسایی موانع و راهکارهای توسعه بانکداری الکترونیک در کشور در چارچوب سند چشمانداز بیست ساله احساس گردید. این مقاله به دنبال شناسایی عمدهترین دلایل و موانع توسعه بانکداری الکترونیکی در کشور است و به همین منظور پس از نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب، فرایند تحقیق اجرا گردید. عمده موانع شناسایی شده بنابر ادبیات موجود، موانع فرهنگی– اجتماعی، موانع مدیریتی، موانع مالی و موانع فنی– فنآورانه هستند که با انجام فرایند تحقیق فرضیه نخست مبنی بر وجود موانع فرهنگی – اجتماعی و فرضیه دوم مبنی بر وجود موانع مدیریتی در راه توسعه بانکداری الکترونیکی مورد تایید قرار گرفت. ضمن آن که فرضیه سوم این تحقیق مبنی بر وجود موانع مالی و همچنین فرضیه چهارم این تحقیق مبنی بر وجود موانع فنی- فنآورانه در راه توسعه بانکداری الکترونیکی در کشور مورد تایید قرار نگرفت.
Send comment about this article