عبدالرسول رحمانیان کوشککی؛ سیدمحسن عمرانی
چکیده
چکیده
اجتناب مالیاتی باعث اختلال در محیط اطلاعاتی میشود و عدم تقارن اطلاعاتی مربوط به شهرت شرکت را در بین سرمایهگذاران ایجاد میکند؛ بنابراین انتظار میرود که رابطه بین شهرت شرکت و هزینه ضمنی سرمایه در شرکتهایی که از اجتناب مالیاتی استفاده میکنند، متفاوت باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیل گر اجتناب مالیاتی بر رابطه بین ...
بیشتر
چکیده
اجتناب مالیاتی باعث اختلال در محیط اطلاعاتی میشود و عدم تقارن اطلاعاتی مربوط به شهرت شرکت را در بین سرمایهگذاران ایجاد میکند؛ بنابراین انتظار میرود که رابطه بین شهرت شرکت و هزینه ضمنی سرمایه در شرکتهایی که از اجتناب مالیاتی استفاده میکنند، متفاوت باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیل گر اجتناب مالیاتی بر رابطه بین شهرت شرکت و هزینه ضمنی سرمایه است. نمونه آماری پژوهش شامل 120 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که طی سالهای 1392 تا 1398 موردبررسی قرار گرفته است. متغیر وابسته پژوهش هزینه ضمنی سرمایه، متغیر مستقل شهرت شرکت و متغیر تعدیل گر اجتناب مالیاتی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، بین شهرت شرکت با هزینه ضمنی سرمایه و اجتناب مالیاتی با هزینه ضمنی سرمایه رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، اجتناب مالیاتی بهعنوان تعدیلگر بر رابطه بین شهرت شرکت و هزینه ضمنی سرمایه شرکتها تأثیر میگذارد. همچنین، یافتههای پژوهش نشان میدهد شرکتهای مشهورتر از هزینه سرمایه کمتری برخوردارند، زیرا شهرت بالا حاکی از کیفیت بهتر شرکت، انتقال مناسب شایستگیها و انجام کسبوکار مطابق با منافع سهامداران است. شهرت شرکت تحت تأثیر برنامهریزی مالیاتی است. به عبارتی، زمانی که شرکت درگیر اجتناب از مالیات میشود یک تأثیر منفی بر شهرت شرکت دارد؛ بنابراین انتظار میرود که اجتناب مالیاتی باعث عدم تقارن اطلاعات مربوط به شهرت شرکت شود و هزینههای سرمایه را تحت تأثیر قرار دهد.